Toggle menu Sök
Toggle menu Sök

App från 123on ger storavtal med ett av Asiens största fotbollsmästerskap

130829_123on_SAFF_Phone_incomingcall

Det lilla Uppsalabaserade IT-företaget 123on har tecknat ett avtal med World Sport Group och SAFF Championship i södra Asien värderat till 4 miljoner kronor. Företaget presenterar en ny användning av video på mobilen, från en traditionell visning och delning av video, till en djupare och mer emotionell upplevelse. 123on’s app är en videoplattform likt YouTube men med ytterligare funktioner för användare att aktivera sin telefon på ett roligt och personligt sätt. Genom att använda videos för inkommande samtal och alerts, får användaren möjlighet att inte bara skilja sig från mängden utan också njuta av sitt favoritmål varje gång telefonen ringer. Avtalet innebär att fotbollsfans i Indien och världen över kommer att kunna använda videosekvenser från sitt favoritlandslag i Asien som ringsignal i sin mobiltelefon.

Appen från IT-företaget 123on gör det möjligt för mobilanvändaren att få sitt favoritmål eller någon annan video uppspelad på mobiltelefonens display när telefonen ringer. Den nya typen av ringsignal, där videoklipp och kommentarer från engagerade kommentatorer visar att det ringer, har nu nått den fotbollsintresserade Asien där SAFF Championship äger rum.

Nu har Uppsalaföretaget tecknat ett tvåårsavtal med World Sport Group och ett av Asiens största fotbollsmästerskap, SAFF Championship. Mästerskapet som spelas vartannat år röner stort intresse, 2011 då det Asiatiska mästerskapet senast avgjordes i Indien var stor medial succé och lockade b.la. över 100 miljoner TV tittare. Avtalet värderas till 4 miljoner kronor och innebär att 123on har fått in foten på en av världens viktigaste och mest snabbväxande mobilmarknader. 123on bildades 2012 och har redan tecknat avtal med några av de största ligorna inom sportvärlden. Företaget har globala licensavtal som innefattar National Hockey League (NHL) och italienska fotbollsklubbar som AC Milan, Lazio, Udinese Calcio med flera.

Enligt det amerikanska analysföretaget IDC kommer försäljningen av personifieringstjänster som mobila ringback tones ge intäkter på över 12 miljarder dollar under 2013. Detta öppnar upp möjligheter för 123on på en outforskad marknad.

‒ Avtalet med World Sport Group och SAFF Championship är förstås mycket viktigt för oss. Vi kommer nu in på den stora asiatiska marknaden där mobilanvändare snabbt plockar upp nya mobila tjänster. Dessutom är intresset för personifiering av mobiltelefoner stort. Vårt samarbete med SAFF och andra tunga idrottsorganisationer visar att marknaden är öppen för att hitta nya sätt att använda videoklipp som ligger användaren varmt om hjärtat, till exempel det avgörande målet i Stanley Cup-finalen, säger Mikael Jansson, grundare och vd på 123on.

Appen 123on kommer att vara en officiell produkt från förbundet SAFF och går under SAFFs varumärke med tillägget Powered by 123on. Appen finns tillgänglig för Androidmobiler och kan laddas gratis ner på Google Play.

123on får stöd i sin affärsutveckling genom Uppsala Innovation Centres program UIC Business Prep.

 

För mer information
Mikael Jansson, vd
123on
Tel: 070-650 77 44
E-post: mj@123on.com

Rory Mason, Wolfstar PR
Tel: +44 (0)845 838 7282
E-post: rory@wolfstarpr.com

Om 123On
IT-företaget 123On bildades 2012 i Uppsala. 123On har utvecklat en global videos distribution plattform och mobilapp för att leverera videoklipp med sportsekvenser som ersätter traditionella ringsignaler. Filmklippen tillhandahålls av 123Ons affärspartner NHL, AC Milan, Lazio, Udinese Calcio, Parma F.C, SAFF Championship, Catania Calcio, Genoa Cricket and Football Club, Cagliari Calcio, BWF, ITTF, KSP Kite surfing, AFF Suzuki Cup med flera. Appen 123On kan laddas ner gratis på Google Play,goo.gl/6FmNz.
www.123on.com