Hatori

Clicko – lekande lärande med analogt spel

Allt började med barnens lek. En tumstock förvandlades till olika former och bokstäver. Att barnen gillade leken rådde det inga tvivel om. Men tumstocken hade ju sina begränsningar. Affärsidén var född. Hanna funderade vidare och försökte hitta material och funktion som på samma sätt som tumstocken inspirerade till att vrida och vända och hitta nya former. Efter många tester med olika material och modeller för att hålla ihop delarna och bilda helheter blev lösningen glasspinnar, sandpapper och magneter. Och några år senare fanns en prototyp som Hanna var nöjd med.

Barnen visade vägen
– Ja, jag hade hittat rätt material och utformade en smart byggsats. Nio delar att leka med, sätta ihop och ta isär och som kunde bilda alla bokstäver och siffror. Vi fortsatte att leka med barnen och deras kompisar, och tog också fram en kortlek för att använda materialet som ett spel, säger Hanna Malmström.
Men här tog det stopp för att hösten 2016 ta full fart igen. Med en plats i UIC Business Startup tog Hanna prototypen och spelet vidare. I dag heter spelet Clicko och är ett nytt och lekfullt sätt att lära sig bokstäver och siffror. En utveckling som hon själv inte riktigt vågade hoppas på.

– Det stämmer. När jag fick tips om det här programmet och fick höra att man på tre månader går från idé till kund så kände jag att det nog var att ta i. Jag tvekade på om det verkligen var möjligt och tyckte det kändes som en vansinnig idé. Men så här efteråt kan jag bara konstatera att det är det bästa jag har gjort, fortsätter Hanna.

 

Inspiration och energi med strukturerad arbetsmodell
Första träffen beskriver Hanna som en smått euforisk känsla. Mötet med andra entreprenörer i programmet gav inspiration och energi. Hanna jobbade vidare med sin idé och satte själv igång att tillverka Clicko hemma i garaget. Marknadsföringen av det nya spelet startade med en egen webbplats och en sida på Facebook. Vänner och bekanta köpte spelet och helt nya kontakter hittade Clicko.
Den ”vansinniga idén” att kunna gå från idé till kund på tre månader fungerade. I dag är Clicko ett registrerat varumärke och det ursprungliga spelet med nio delar har utvecklats och fått sällskap av ett spel med 36 delar avsett för förskolor och förskoleklasser.

– Ja, vilken start det blev för mig. Jag fick en struktur att arbeta efter. Träffarna på torsdagarna tog mig verkligen vidare. Att testa sina idéer och ta reda på saker för att ha fakta och veta är en helt annan sak än att bara tro hur saker och ting kanske är. Att tidigt få öva sig i att presentera sin produkt eller idé och få feedback gör att man snabbt kommer framåt. Men att få en struktur för hur man jobbar har nog betytt mest. Jag har familj och ett heltidsjobb men kunde nu äntligen få kontinuitet och utveckla min idé från prototyp till färdig produkt. Det har jag svårt att tro att jag hade klarat på egen hand.

Finansiering nästa utmaning
– Utmaningarna är flera men viktigast nu är att klara finansiering och att kunna skala upp produktionen. Målgruppen är familjer men också skolor och förskolor. Produkten är rätt och fungerar som jag hoppats. Jag har också fler idéer som bara väntar på att förverkligas.
När det gäller att skala upp produktionen är arbetet redan igång. Hanna har siktet inställt på föräldrarnas snickerifabrik.

– Redan nu håller vi på att se hur vi ska skala upp produktionen. Att själv tillverka alla delar till Clicko hemma i garaget är ingen lösning på sikt. Att göra det ihop med mina föräldrar känns naturligt. Det är hemifrån som jag har fått lusten att utveckla, testa och hitta lösningar. Jag har alltid blivit uppmuntrad att testa mina idéer och försöka hitta lösningar. Det är en av drivkrafterna som ger mig energi och lust att satsa ännu mer på att förverkliga mina idéer, avslutar Hanna.

www.clicko.se

Hatori har fått stöd i sin affärsutveckling genom programmen