Att driva en startup i kristider

UICs programchef Patric Karlsson har erfarenheter och tips som har förlängt livstiden för bolag som han tidigare har jobbat med. Under kristider som dessa hoppas vi att flera kan ta hjälp av Patrics tips:

 

  • Stryp utgifterna

Allt som handlar om sälj kommer stanna av under en period som denna. Ingen har utrymme för att tänka framåt medan omvärlden försöker greppa situationen och ekonomin är ostadig. Här är det viktigt att strypa alla utgifter som handlar om tillväxt i ett kortare perspektiv. Nya säljare, kampanjer som kräver action från mottagaren (Lite skillnad mer er som jobbar med appar, där kan det faktiskt vara fördelaktigt att gasa då målgruppen har mer tid över att självaktualisera sig och tillgodose sina privata intressen.). Skjut fram mässor, ställ in fysiska möten, köp inget marknadsföringsmaterial och ligg lågt.

 

  • Back to basics

Ta er tid och nyttja situation: se över utvecklingsplanerna, releaseplaner och annan planering. Ta er tid att reflektera över vad som är viktigast här och nu för att vara i bästa möjliga skick, rent produktmässigt, när krisen är över. Boka planeringsdag, prata igenom situationer och utmaningar. Ge plats för alla att reflektera över lösningar. Som företagsägare är du också ansvarig för teamets välbefinnande. Det är aldrig fel att nyttja krisen som en re-fokusering för er och er process. Man får möjlighet att gräva ner sig, kalendrar öppnas upp och det är lätt att flyta iväg för vem som helst i saker som inte är viktiga. Här är en bra inspirationslänk för hur ni kan facilitera denna process. 

 

  • Digitalisera möten

Vi på UIC har flyttat alla affärsutvecklingsprogram och möten till Zoom. Vi fortsätter bedriva vår verksamhet och fortsätter att stötta och coacha bolag, men digitalt. Min åsikt är att Zoom är en bra plattform. Det finns säkert andra som är lika bra. Tillåt arbete hemmifrån om möjligt, men tänk på att vara arbetsledare och organisatör. För möten med externa, kommer här är en bra kom-ihåg-lista.

 

 

 

 

  • Planera för bättre tider

Det som skulle ha hänt nu under våren kommer att hända i höst eller längre fram. Planera event -agera som om. Tänk igenom hur du kan göra om och göra rätt. Att boka hotell och annat med avbokningsskydd i dessa tider för ett framtida datum ger dig möjlighet att göra mer för mindre pengar. Var noga med konkursskydd, avbokningsskydd etc. Dina tidigare dialoger behövs startas om, folk glömmer lätt när annat är viktigare. Att utgå från att du behöver starta om positionering, förhandlingar och dialoger gör situationen mycket enklare och mer greppbar. Back to basics som jag pratar om ovan är en mental modell som synar dina förutfattade meningar.

 

  • Nyttja den hjälp som finns

Som ni säkert har sett så har regeringen agerat och försöker hitta stödinitiativ för att hjälpa företag. Tyvärr gäller det ofta bolag med fler än 1 anställd, men min tro är att det kommer fler möjligheter, vi får följa utvecklingen. Läs på vad som finns. Aktivera dialog med berörda myndigheter direkt och ta den hjälp som erbjuds. Några länkar som jag hittat är:

verksamt.se uppdaterar om viktiga tillfälliga ändringar i lagar och regler
almi.se informerar med anledning av Coronaviruset
Regeringens förslag om likviditetförstärkning via skattekontot
Regeringens förslag om korttidspermittering
Åtgärder inom sjukförsäkringen med anledning av nya Coronaviruset

 

  • Ha humor

It´s business, not personal. Kom ihåg att det i krissituationer likt denna är viktigt att som ledare och ägare att ta hand om sina anställda. Här är en rolig länk som jag hittade igår och som förhoppningsvis lättar upp lite.

Fem tillväxttips till företag som ska skala upp

Vi på UIC delar med oss av tips och råd till företag som ska skala upp, och kanske står inför en internationell satsning.

  1. Tänk globalt från start – gå inte internationellt för tidigt.
  2. Se till att organisationen är redo för uppskalning.
  3. Var trovärdig för investerare – planera finansiering långsiktigt.
  4. Ta in kapital i tid.
  5. Satsa på ett kompetent nätverk.

Hör av dig till oss om du vill veta mer! Här nedanför kan du läsa om våra affärsutvecklingsprogram för innovativa startups och tillväxtföretag i olika faser.

Kontakta någon av våra affärsutvecklare om du har frågor

Anna Bondeson
Programansvarig UIC Business Build
Lars Dahlbom
Extern konsult
Programansvarig UIC Business Startup
Patric Karlsson
Programchef & programansvarig UIC Business Accelerator
Niclas Stjernberg
Affärsutvecklare

Våra affärsutvecklingsprogram