Havredals, som framgångsrikt deltog i UIC Build 2020 och även tilldelades Nordea Resestipendium, levererar nu goda och välsmakande nyheter. Sedan tidigare erbjuder de växtbaserade mejeriprodukter av havre. Nu breddas sortimentet i och med lanseringen av växtbaserad färs och burgare.
– Burgaren är saftig och ger en riktig smakupplevelse som vi tror att även en inbiten köttälskare kommer att gilla, säger Josefine Liljevik, Head of social and digital marketing på Havredals.
Havredals meddelar att de lanserar en växtbaserad burgare och att den första restaurangkedjan att plocka in burgaren i sortimentet är Phil’s Burger. Kedjan har 12 restauranger i Stockholm, Uppsala och Eskilstuna. Den som vill köpa burgaren i dagligvaruhandeln får dock hålla sig till tåls. Inledningsvis kommer produkterna bara att säljas till hotell- och restaurangkunder, men på sikt även direkt till konsument.
Vilken är den främsta anledningen till att välja er växtbaserade burgare framför andra vegetariska burgare?
– Vår burgare är inte bara godast (om du frågar oss), den är också framtagen i Uppsala och producerad i Sverige utanför vår grundares hemort Haverdal. Den innehåller växtprotein av bondböna, havre och andra grödor från Sverige och norra Europa. Planen är att öka andelen råvaror från Sverige och Norden över tid. Vår burgare är alltså ett svenskproducerat, hälsosamt, sojafritt alternativ till köttburgare, konstaterar Josefine.
Kan ni tipsa om ett bra tillbehör till er burgare som man kanske inte testat förut?
– Vi tycker att här får man bara låta fantasin sätta gränserna. Våga testa och experimentera – värsta som kan hända är att du får äta en burgare till, avslutar Josefine.