Välmeriterade affärscoacher gör skillnad för bolag inom acceleratorprogrammet

Acceleratorprogrammet erbjuder en hel del fördelar för startups som är redo att skala upp eller växa på en internationell marknad. Varje bolag får tillgång till handplockade och välmeriterade affärscoacher direkt från näringslivet.

En av affärscoacherna är Göran Beijer. Med sin gedigna bakgrund inom Life science och erfarenhet från ledande roller i både stora och små bolag, hjälper han mogna startups att utvecklas och nå framgång. Vi träffade Göran för att höra om hans perspektiv på acceleratorprogrammet hos UIC och berätta om sin roll som affärscoach samt ge sina främsta råd som mogna bolag bör tänka på.

Göran Beijer, välmeriterad affärscoach i acceleratorprogrammet.

Över 40 års erfarenhet inom Life science-branschen

Med över 40 års erfarenhet från Life science-industrin och roll som VD i åtta olika bolag, senast Dicot Pharma i Uppsala, har Göran Beijer en djup insikt i både stora och små verksamheters uppskalning. Rollen som affärscoach på UIC började med en vilja att ge tillbaka och stötta bolag som är redo för tillväxt.

– Det är fantastiskt att få hjälpa startups att utvecklas och se till att de får rätt förutsättningar för att lyckas, säger Göran.

Affärscoacher i acceleratorprogrammet stöttar och vägleder

I acceleratorprogrammet får mogna startups en coach som matchas utifrån deras specifika behov och utmaningar. Göran ser sitt uppdrag som ett bollplank och en strategisk rådgivare, särskilt för bolag där grundarna ofta saknar erfarenhet av affärsutveckling.

– Många av de som driver startups är forskare eller ingenjörer och har inte alltid koll på ekonomi eller affärsplanering. Där kan jag bidra med min erfarenhet och hjälpa dem genom att ställa rätt frågor och prioritera vad som är viktigt just nu, förklarar Göran Beijer.

Anpassat stöd för varje bolags unika behov

UICs affärscoacher hjälper bolag att bygga en stabil grund och ta nästa stora steg. En viktig del är att skapa affärsplaner och strategier för finansiering. Göran lyfter fram vikten av att förstå marknaden och skapa realistiska planer.

Det är avgörande att tidigt ha en tydlig plan för hur man ska finansiera verksamheten och hur man ska nå sin marknad. Många bolag saknar den här strukturen när de börjar, säger Göran.

Han berättar om ett av sina tidigare case, MetaSafe, där han hjälpte till med affärsplanering och att identifiera rätt kunder. Bolaget växte framgångsrikt och kunde senare genomföra en lyckad exit genom sammanslagning med ett större företag.

– Att få vara med och se en sådan resa är väldigt givande, tillägger Göran.

Fördelarna med acceleratorprogrammet

UICs acceleratorprogram erbjuder mogna bolag en unik möjlighet och verktyg med syfte att utveckla bolagen och driva dem mot framgång. Det stora nätverket som UIC har möjliggör kontakt med investerare, marknadsexperter och andra entreprenörer. Samt välmeriterade affärscoacher som stöttar och vägleder bolag i att bland annat ta fram affärsplaner och marknadsstrategier, och annan nödvändig kunskap. Göran tycker dock att bolag i acceleratorn är lite för försiktiga med att nyttja sina coacher fullt ut.

– Det är viktigt att använda oss så mycket som möjligt. Vi finns här för att hjälpa, och den investeringen kan ofta vara avgörande för att lyckas, säger han.

Affärscoachens tre tips till startups

  1. Fokusera på affärsplanen – ta fram en konkret plan som beskriver marknad, kunder och hur ni ska växa.
  2. Prioritera finansieringen – utan rätt finansiering är det svårt att komma framåt. Skapa en tydlig plan tidigt.
  3. Utnyttja nätverket – dra nytta av affärscoacher och kontakter som kan öppna dörrar och ge nya perspektiv.
,