
Ecotype var ett av tjugofem bolag som deltog i UIC Business Build under 2020. De klev in i programmet med flera starka idéer för digitala verktyg relaterade till friluftsliv och skog som förfinades under programmets gång. Under hösten 2021 gjorde bolaget en tydlig satsning på skogshubben.se, ett verktyg som ger Sveriges 300 000 skogsägare bättre koll på sin skog. När vi har kontakt med Ecotypes CEO Axel Ljudén i mars har de goda nyheter att förmedla. Efter en fulltecknad nyemission tar bolaget nu in drygt 8 miljoner kronor.
Investeringen, från bland annat LRF Ventures och VEQ, indikerar att marknaden tror på skogshubben.se. Verktyget skogshubben.se beskrivs som en SaaS (Software as a service) baserad plattform där skogsägare kan få överblick, övervaka, analysera, planera och fatta långsiktigt hållbara beslut om sina skogar.
– Intresset från skogsägare har varit betydligt mycket större än vad vi räknat med och även fast målgruppen har en relativt hög medelålder är det många skogsägare som ligger långt fram i den digitala mognaden, berättar Axel och fortsätter:
– Vi fokuserar på användarvänlighet i våra tjänster, då många verktyg inom skog är relativt svåra att använda idag.
Axel kommenterar vidare hur Ecotypes verksamhetsinriktning har utvecklats efter UIC-programmet.
– Vi insåg ganska snabbt att det gick att skapa många olika lösningar med vår teknik. Under hösten 2021 ”pivoterade” vi och började bygga verktyget som till slut blev skogshubben.se, som vi nyligen lanserade.
Vad tar då Ecotype med sig från deltagandet på Business Build?
-Vi tyckte det var ett riktigt bra program som gav en bred bild av hur det är att starta upp ett bolag. Månaderna inom Build var mycket spännande med många intressanta gäster och andra idéer och bolag, säger Axel Ljudén och tillägger:
– Build är en grym möjlighet att lära sig om hur man tar en idé till verklighet, vi rekommenderar alla att söka som vill lära sig mer!
Bild: Grundarna Albin Nyström & Axel Ljudén med Skogshubben i bakgrund. Foto: Anders Nytell