Syftet med en pitch är att väcka ett intresse, och ditt mål bör vara att skapa tillräckligt intresse för att exempelvis få ett andra möte, sälja eller få en investering.
Att presentera din företagsidé eller produkt på ett sätt som fångar intresset hos investerare, kunder eller samarbetspartners är avgörande för framgång.
En bra företagspitch kan öppna dörrar och leda till möjligheter som tar din verksamhet till nya höjder.
I den här artikeln får du fem tips för att du ska lyckas med din presentation eller pitch – från att anpassa din pitch till din specifika publik till att lägga till den personliga touchen som gör skillnad.
5 tips för att lyckas med din presentation:
- Anpassa din presentation för att vara relevant och övertygande för din publik.
Anpassa ditt budskap och uppmaning till de du presenterar för. Investerare, kunder, kollegor och beslutsfattare har olika intressen. - Använd en bildpresentation som ett stöd.
Ha inte för många sidor, fokusera på det viktigaste. Fokusera på bilder som relaterar till det du pratar om, inte för mycket text som tar fokus. Se till att presentationen tydligt visar syftet med lösningen och visonen, marknadspotentialen och teamet. - Beskriv er affärsmodell tydligt och enkelt.
För att vinna potentiella investerares, kunders och partners förtroende är det viktigt att de verkligen förstår er affärsmodell och bl.a. hur ni tar betalt för produkten/tjänsten. - Förmedla att ditt team och du som entreprenör har vad som krävs.
Investerare är inte enbart intresserade av siffror, de investerar i människor. Förmedla känslan av att teamet har vad som krävs för att nå framgång. - Fokusera på fördelar och resultat som din produkt eller tjänst kan leverera.
Istället för att bara fokusera på funktioner och tekniska detaljer, se till att betona värdet av din lösning; lyft fördelar och resultat som din produkt eller tjänst bidrar till.
Självklart är det viktigt att du håller tiden och respekterar andras tid.
Öva på din pitch, flera gånger. Det är nyckeln till att leverera en självsäker och effektiv presentation. Din pitch ska inte låta som om du läser rakt av från ett manus, trots allt pratar du om något du brinner för och kan.
Lägg till en personlig touch och avsluta alltid med en uppmaning, en så kallad Call To Action (CTA). Vad vill du att de som lyssnar ska ta med sig? Kanske boka ett möte, scanna en QR-kod, testa en produkt, investera i din tjänst eller något annat.